4 reaktioner till “Den sjuka jobbstressen”

  1. Jag har fått för mig av egen erfarenhet och att ha varit skyddsombud i sju år att statliga bolag/verk, kommuner och väldigt stora och ofta internationella företag/organisationer ofta har bättre koll på arbetsmiljölagarna och har en definierad arbetsmiljöorganisation jämfört med väldigt små lokala företag/organisationer och skolor (där ideologi verkar spela en styrande roll?). Kanske de stora inte en perfekt arbetsmiljö organisation men den finns där i alla fall vilket är steg ett.

  2. Ändå är det så många som aldrig har tid för fikarasterna för de ska alltid vara duktiga, så många som alltid ska ha arbetstelefon och arbetsdator med sig vart de än är på jordklotet året om och dygnet runt.

    1. Jo. Själv har jag aldrig riktigt förstått det inställningen. Tror de att de kommer att vinna ett pris för att de arbetar mest? Vad då för pris i sådana fall? Att människor konstant jobbar för mycket bevisar bara att planering och ledning fungerar uselt på den arbetsplatsen, inte att de själva är duktiga. Sen brukar jag ofta komma antingen förtidigt eller försent till fikarasterna eftersom jag glömmer att hålla koll på klockan, men det är en annan sak 😉

      Ett intressant sak som jag tror bidrar till problemet är att förvånansvärt få faktiskt har klart för sig vad som egentligen är deras huvudsakliga arbetsuppgift. Vet man inte det får man ofrånkomligen problem med att prioritera bland alla de arbetsuppgifter som dyker upp. För man kan bara ha EN första prioritering, inte flera. Som miljöinspektör är min huvudsakliga arbetsuppgift att utföra inspektioner. Det innebär ibland att handläggningen av allt annat får vänta, även om folk blir sura.

      Jag vägrar att använda samma telefon och dator både på jobbet och på fritiden. På kommunen är det inget problem. Där jag jobbar nu fungerar arbetsmiljöarbetet hyfsat bra jämfört med tidigare arbetsplatser. Men på KTH kunde ingen förstå varför jag envist vägrade att använda min egen privata dator på jobbet utan krävde att universitetet tillhandahöll en jobbdator.

    2. Min chef där jag jobbar nu har faktiskt informerat de anställda om den nya föreskriften från Arbetsmiljöverket på ett jobbmöte, vilket är bra. Jag undrar hur många av Sveriges alla chefer som gör det?

Lämna ett svar till Daniel Groth Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *